A YFU Hungary már több mint 30 éve szervez oktatási programokat középiskolás diákok számára. A programok egy teljes tanévet vagy egy félévet ölelnek fel. A diákok önkéntes fogadócsaládokhoz kerülnek, és helyi középiskolában tanulnak. Így folytathatják otthon megkezdett tanulmányaikat, ugyanakkor megismerkedhetnek az adott ország iskolarendszerével, nyelvével, egy-egy helyi középiskolával és az ott tanulók életével is. Diákcsere programjaink lényegében tanulmányutak, melyek célja, hogy a résztvevők megismerjenek egy számukra idegen kultúrát, életvitelt, gondolkodásmódot és ezáltal nyitottabb és toleránsabbá váljanak. Az idegen környezetben eltöltött idő a fogadóország nyelvének elsajátítása mellett arra is lehetőséget ad, hogy a diákok alaposabban megismerjék saját magukat és megértsék saját kultúrájuk értékeit. A hozzánk érkező külföldi diákok magyar középiskolákba járnak a csereprogramjuk alatt. Az ezzel kapcsolatos leggyakrabban felmerülő kérdésekre, alább olvashatják a válaszokat.

  • Diákjaink számára kötelező az iskolába járás, az iskolai programokon és tanórákon való részvétel. A cserediákok jogai és kötelezettségei ugyanazok, mint az iskola többi diákjának, kivéve a vizsgakötelezettséget.

  • A cserediákok vendégtanulóként felvehetők a KIR rendszerébe. A KRÉTÁ-ban adminisztálható az iskolai teljesítményük, hiányzásuk, stb.

  • A cserediákok az itt tartózkodásuk alatt fogadócsaládoknál laknak. A fogadószülők önkéntes alapon, anyagi ellenszolgáltatás nélkül fogadják otthonukba a cserediákot és családtagként tekintenek rá. A fogadószülők elérhetőségét szervezetünk megosztja a befogadó gimnáziummal és az osztályfőnökkel, hogy bevonhassák őket az iskolával kapcsolatos kommunikációba, a magyar tanulók szüleihez hasonlóan.

  • A cserediákokra ugyanaz a szabály vonatkozik, mint bármilyen másik diákra. A szülői napokat a fogadószülők igazolják, a betegségekről pedig orvosi igazolást hoznak. A cserediákok teljes körű biztosítással érkeznek hazánkba, így megoldott az orvosi ellátásuk.

  • A cserediákok nem tudják egy az egyben beszámítani az itteni tanulmányaikat hazatérésük után, mivel a különböző országok oktatási rendszere eltérő. A fogadóiskolák maguk döntik el, hogy milyen félévi, illetve év végi bizonyítványt adnak a diákoknak. Vannak iskolák, amelyek egy iskolalátogatási igazolást állítanak ki, amelyen látszik, hogy mely iskolában, melyik évfolyamon, milyen tantárgyakat tanult a diák itt Magyarországon. Sok iskola a Krétából kinyomtatott bizonyítványt osztja ki a diáknak, de vannak olyan iskolák is, akik az általunk küldött angol-magyar nyelvű igazolást töltik ki és pecsételik le. A diákok örülnek, ha kapnak jegyeket, de nem szükséges, hogy minden tantárgyból értékelést kapjanak.

  • A cserediákok jogosultak magyar diákigazolványra. Mivel a tartózkodási engedély kiadása után tudnak csak állandó, plasztik kártyás diákigazolványt kérelmezni, az első időszakra az iskolák ideiglenes diákigazolványt szoktak nyomtatni a cserediákoknak. Így már az első hetektől jogosultak lesznek a kedvezményekre pl. a tömegközlekedésen.

  • Az osztály kiválasztása az iskola döntése, hiszen a gimnázium vezetősége látja leginkább, hogy melyik osztályban van hely és fogadókészség a cserediák számára. A cserediák életkora nem feltétlenül a legmeghatározóbb ebben a kérdésben. Volt már példa arra, hogy a cserediákokat az életkoruknál fiatalabb vagy idősebb osztályba helyeztek el. Sokkal inkább meghatározó az osztálytársak hozzáállása a cserediákhoz. Az életkori eltérés, tapasztalataink szerint, nem feltétlenül nehezíti meg a cserediák beilleszkedését az osztályközösségbe.

  • A cserediákok magyar gimnáziumokba járnak és magyarul tanulnak. Az iskolának nem feladata, hogy angolul vagy egyéb idegen nyelven tartsa az órákat, vagy fordítást biztosítson a diákok számára. Természetesen az mindig nagy segítség, ha van olyan osztálytárs, aki az első hetekben jobban odafigyel a cserediákra és segít neki követni ez eseményeket. A cserediákok szeretik a nyelvórákat, az angol órát és egyéb nyelvi órát, mert ezeken tudnak az első perctől jól bekapcsolódni. A matematika is azok közé az órák közé tartozik, amelyen viszonylag hamar felveszik a ritmust. Sok iskolában az első félévben a szaktárgyak tanárai szívesen felkérik a cserediákokat arra, hogy kiselőadást készítsenek az osztálytársak számára a saját országukról az adott tantárgyra fókuszálva. Ez jó lehetőség lehet arra, hogy a diák hasznossá tegye magát az iskolában, az osztálytársak kicsit megismerjék őt és az országát, és szélesítse a látókörüket. A kiselőadásokat tudja a szaktanár értékelni, és így kap valamilyen visszajelzést a cserediák is.

  • Szervezetünk igyekszik támogatást nyújtani a gimnáziumoknak a cserediákfogadás során. Egyrészt elérhetőek vagyunk, ha bármilyen kérdés, kérés felmerül. Az osztályfőnökkel a tanév elején emailen fel szoktuk venni a kapcsolatot és felajánljuk a támogatásunkat, így tudja kihez fordulhat kérdés esetén. Ezen felül, szívesen megyünk az adott befogadó osztályba, vagy projekt napon az iskolába, rendhagyó osztályfőnöki órát tartani a cserediákságról, hogy az osztálytársak, iskolás társak tudják, hogy mit jelent cserediáknak lenni, hogyan könnyíthetik meg a cserediák beilleszkedését, stb.

  • A diákok értékelése az iskola döntésétől függ. A cserediákok a tanév során elsajátítják a magyar nyelvet és egyre aktívabban és ügyesebben tudják teljesíteni az iskolai feladataikat. Amelyik tantárgyból a cserediák értékelhetően teljesít az év során, érdemjeggyel is értékelheti az iskola a teljesítményét, de nem kötelező minden tantárgyból érdemjegyet adni. A legáltalánosabb gyakorlat, hogy a készségtárgyakból, nyelvekből és matematikából kapnak a diákok jegyet, de a magyarul nehezebben követhető tudományos tantárgyakból csak „részt vett” értékelést kapnak. Az is gyakori, hogy a második félévben, amikor a diákok már jobban tudnak magyarul, értékelhetővé válik a diák teljesítménye bizonyos tantárgyakból, de ez iskolánként és diákonként eltérő. Olyan is előfordul, hogy az iskola úgy dönt, hogy egy-egy tantárgyból felmentést ad a diáknak (pl. történelem óráról) és erre az órára nem kell bejárnia. Ám ez minden esetben az iskola és nem a cserediák döntése.

  • A cserediákok az itt tartózkodásuk alatt hosszú távú tanulmányi célú tartózkodási engedélyért folyamodnak a magyar hatóságokhoz. Az ezzel kapcsolatos ügyintézést szervezetünk és a fogadószülők intézik, ezzel kapcsolatban a befogadó iskolának semmilyen teendője nincs. A tartózkodási kérelem része az iskolalátogatás igazolása, melyhez kérjük az iskoláktól az úgynevezett Iskolai befogadó nyilatkozat aláírását, hivatalos pecséttel ellátását. A nyilatkozatot a YFU előkészíti és elküldi az iskolavezetésnek.